maanantai 4. maaliskuuta 2019

Voimauttavat kysymykset 2/52

Hyppäsitkö vasta mukaan? Klikkaa TÄSTÄ ja lue mikä on jutun juju ja lähde mukaan henkiselle matkalle :)


Tässäpä kysymys. Elämäni tärkeimmät opin hetket? Ja mitä niistä on oppinut? Minun ajatusmallini mukaan olemme täällä oppimassa, se on siis elämäntehtävämme jossain määrin varmasti kaikilla.  Tärkeimpien oppituntien valikointi ei siten olekaan ihan helppo. Niitä on aika paljon.

Ajattelinkin tehdä tästä Top 3 -listan omasta elämästäni.

1. Vastuu omasta elämästäni

En oikein tiedä milloin tämän olen oppinut, mutta se on selkiytynyt koko ajan, iän myötä. Olen lukuisten tilanteiden myötä nähnyt, että aina on vaihtoehtoja. Toki on jotain ulkoisia pakotteita, joihin et voi vaikuttaa, mutta pääsääntöisesti suurin osa elämäsi avaimista on omissa käsissäsi. Näinpä otan askeleen tietoisena kohti valitsemaani polkua ja kannan vastuun siitä, hyvässä ja pahassa. Vain minä voin vaikuttaa oman elämäni suuntaan. Toisaalta tässä yhteydessä olen joutunut myös oppimaan, että minä en voi tehdä asioita muiden puolesta, niin kivaa kuin se joskus olisikin.

2. Anteeksiantamisen tärkeys

Hmm, tästä olen saanut oppiläksyn sekä muiden, että itseni osalta. Toiselle anteeksiantaminen on omasta mielestäni aina ollut suhteellisen helppoa. Olen luonteeltani aika ymmärtäväinen, osaan asettua toisen asemaan ja tiedostan inhimillisyyden aiheuttavan välillä tuskaa toisille. Niin, ymmärrän tämän japyrin antamaan sen anteeksi - kaikillille muille paitsi itselleni. Itseäni kohtaan olen ollut todella ankara, liian ankara. Meni vuosia ennenkuin hyväksyin myös oman inhimillisyyteni, omat mieleni temppuilut ja huonot valinnat. Tiedostaminen jo vähän helpotti oloa, mutta se lopullinen irti päästäminen omaa selkää piiskaavasta ruoskasta oli todella helpottava kokemus. Vielä tuo ruoska on kaapissa,ja välillä se meinaa vähän heilahtaa, mutta silloin pitää itsekin pysähtyä ja miettiä mitä sanoisin kaverilleni samasta asiasta. Itseltään vaatiminen ja itsensä kehittäminen on hyviä piirteitä, mutta se, että jää pyörimään oppimiskokemukseen, eikä pääse siitä eteenpäin sen aiheuttamien tunteiden takia on huono asia itselle ja ympäristölle ja uskallan jopa väittää, että se voi sairastuttaa. Ollaan siis suopeita toisillemme ja itsellemme!

3. Positiivinen ajattelu

Olen aina ollut melko positiivinen ihminen. Juttelin muiden äitien kanssa leikkipuistossa ja havahduin kun päästin suustani sanat: "Mulla on onneks kaikki raskaudet mennyt hyvin." Samassa päässä liikkui sata ajatusta! Mistä tuo tuli? Vai hyvin? Kaksi osittaista istukan irtoamista, yksi ennenaikainen vesien meno, yksi keskonen, yksi melkein kohtuun kuollut vauva, yksi keskenmeno, yksi syntynyt avosuisena, kaksi sektiota jne...Mutta onhan minulla neljä tervettä ihanaa lasta. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ja kun lopputulos on noin mahtava niin hyvinhän se raskaus on sitten mennyt. En suoraansanottuna edes kehdannut alkaa korjaamaan sanomisiani puistossa XD Mietinkin, että positiivisuus on varmasti ollut yksi tärkeimpiä kantavia voimia elämässäni. Näin jälkikäteen ajateltuna, montakin asiaa elämässäni olisi voinut olla huonoja jos en olisi ajatellut niiden olevan hyviä :D Asioilla on tapana järjestyä jne. Niin, oliko tämä nyt oppiläksy vai ominaisuus...kyllä se varmasti on oppiläksy, koska minullakin on joskus huonoja päiviä ja silloin tietoinen ajatusten kääntäminen positiivisiin asioihin on helpottavaa. Olen myös oppinut, että murehtimalla etukäteen voit joutua murehtimaan asioita kaksi kertaa...mieluummin en :)

Tällainen Top 3 -lista. En varsinaisesti suunnitellut sitä etukäteen, mutta nyt kun tätä katson, en ihmettele, että juuri nämä oppiläksyt ovat päätyneet listaan. Jos olisin jatkanut listaa vielä pidemmälle, olisi pohdintaan tullut varmastikin Perheen ja ystävien merkitys elämässäni, itsenäisyys vs. itsekkyys ja itselle rehellisenä pysymisen merkitys! Olisi tuolta tullut vielä elämän muuttuvaisuuskin. Ehkä saan tilaisuuden pohtia näitä myöhemmissä aiheissa.

Mitä sinä olet elämässäsi oppinut?

Ja seuraavan viikon kysymys:  
"Mikä asia kiehtoo minua niin paljon, että ajatus tai tunne ei jätä minua rauhaan? Voinko toteuttaa jonkin osan siitä jo nyt?"

Kysymykset ja kuvat ovat Hidasta elämää - Sanna Wikströmin "Voimauttavat kysymykset" -korttipakasta. Omat kortit saat ostaa Hidasta elämää-puodista tästä.  Hidasta elämää verkkosivusto: www.hidastaelamaa.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tauko blogissa ja kohdun poisto

Ensimmäisenä kerron, että minulla on isoja pyöriä lähtenyt liikkeelle. Olen tehnyt elämäntapamuutosta tähän kotiäitiarkeeni ja lisäksi perus...